Reklam, marknadsföring, kommunikation: Team Heja förklarar för-och nackdelar med dagspress- och TV-reklam. Ibland får vi frågan: ”Vilken marknadsföring funkar bäst? Reklampennor eller TV-reklam?

Dagspressreklam

Fördelar:

  • Totalt sett höga upplagor ger en stor räckvidd.
  • Flexibelt med avseende på annonsstorlek, färger, textmassor, införande, möjligheten att utforma annonsen som en kupong.
  • Daglig distribution gör att man kan hålla bra timing.
  • Det redaktionella innehållet kan hög trovärdighet åt nyhetstidningen som reklammedium.

Nackdelar:

  • En hög andel annonser jämfört med redaktionellt innehåll ställt i relation till lästid medför att inte alla annonser läses.
  • Hård konkurrens av nya reklammedia gör att det är svårt att nå många målgrupper för många väljer andra medier för att konsumera nyheter på istället.
  • Stor räckvidd, frekvens och genomslagskraft är generellt dyrt för nyhetstidningar.
  • Kort livslängd.

TV-reklam

Fördelar:

  • Kreativt och flexibelt medium.
  • Kostnadseffektivt om man har en bred målgrupp.
  • Man kan i regel annonsera såväl lokalt som nationellt.
  • Viss prestige i att göra TV-reklam.

Nackdelar:

  • Budskapet glöms lätt bort om man inte annonserar med hög frekvens.
  • Dyrt att göra TV-reklamproduktion.
  • Dyr sändningstid om man vill nå snävt definierade målgrupper.
  • Risk att tittarna växlar kanal eller gör annat under reklamavbrotten.

Team Heja hjälper gärna till att ta fram professionellt mixat marknadsföringsmaterial.
heja@teamheja.se | 0709-80 82 90

Gilla och dela Team Heja på Facebook eller följ oss på Instagram