Reklam, marknadsföring, kommunikation: Team Heja förklarar för-och nackdelar med direkt- och radio-reklam. Ibland får vi frågan: ”Vilken marknadsföring funkar bäst? Direkt- eller radio-reklam?

Direktreklam

Fördelar:

  • Träffsäkert, selektivt och flexibelt.
  • Budskapet kan göras personligt.
  • Inga andra annonsörer i samma medium.

Nackdelar:

  • Relativt hög kontaktkostnad (kostnaden för att nå en individ).
  • Har i vissa fall dålig image, ses ofta som skräppost.
  • Risk för dåligt uppdaterade adresslistor.

Radio

Fördelar:

  • Flexibelt gällande geografisk målgrupp; man kan annonsera lokalt, regionalt och nationellt.
  • Radio kan konsumeras överallt; i bilen, på arbetet, i hemmet och så vidare.
  • Man kan erhålla hög frekvens till låg kostnad.

Nackdelar:

  • Avsaknaden av visuella möjligheter gör att radio har mindre genomslagskraft än exempelvis TV.
  • Svårt att förmedla långa informativa budskap.

Radio används ibland som bakgrund, det vill säga att man använder radion som bakgrundsmusik, vilket gör det svårt att nå fram med budskapet.

Team Heja hjälper gärna till att ta fram professionellt mixat marknadsföringsmaterial.
heja@teamheja.se | 0709-80 82 90

Gilla och dela Team Heja på Facebook eller följ oss på Instagram